Poznajemy egzotyczne zwierzęta

1. „Gdzie był Krzyś?” - wiersz Z Bronikowskiej

 

- Gdzie byłeś Krzysiu?
- Daleko….
W Afryce, nad rzeką Nilem!
A dwa kroki przede mną
kąpały się dwa krokodyle!
Były takie olbrzymie,
paszcze miały szerokie
jak bramy.
Nie wierzysz? No to proszę,
Możesz zapytać mamy!
A potem hipopotam
po szyję wylazł z błota,
aż śmiały się goryle.
Słonie biegały jak konie!
Były zebry, żyrafy, szakale!
A ja –
Nie bałem się wcale.
Siedziałem obok mamy
i patrzyłem… patrzyłem….
Małpy jadły figi i daktyle,
Nosorożec bawił się w strumieniu,
a tygrysy leżały pod palmą.
I lwa widziałem,
A jakże!
I chociaż było ciemno,
nie bałem go się  także.
Ale zabłysło światło
i ludzie zaczęli uciekać!
Ja chciałem jeszcze zostać,
chciałem jeszcze poczekać,
ale mama…..
- O czym ty mówisz Krzysiu?
To ci się chyba śniło.
Skądże?
Naprawdę to widziałem!
To wszystko w kinie było.

 

Pytania na temat wiersza:

- Jak ma na imię bohater wiersza?

-Gdzie był Krzyś? Na jakim kontynencie

- Jakie zwierzęta spotkał Krzyś?

- Czy możemy te zwierzęta spotkać na naszym podwórku?

 

2.Poznajemy afrykańskie zwierzęta.

Dzieci oglądają ilustracje zwierząt (załącznik 1) i film pt. „Zwierzęta afrykańskie” (link poniżej), a następnie próbują je nazwać i dokonać ich opisu: Jak wyglądają? Jaki mają kolor? Co lubią jeść?

 

https://www.youtube.com/watch?v=wBcT8Hm4Xtg

 

3.„Jakim jestem zwierzęciem?”

Rodzice i dzieci (na zmianę) wcielają się w postać wybranego przez siebie zwierzęcia i pokazują jak ono się porusza, jaki głos wydaje. Obserwatorzy muszą odgadnąć, jakie zwierze jest naśladowane

 

4..„Jakie są zwierzęta?”

Rodzic podaje cechę charakterystyczną zwierzęcia, a dziecko próbuje odgadnąć nazwę zwierzęcia, z jakim to określenie najczęściej się kojarzy, np.

- groźny jak....(lew)
- ciężki jak...(słoń)
- zwinny jak...(małpa)

 

5. „Nieme zwierzęta” 
- ryczący lew –szeroko otwierają usta i pokazują zęby

- trąbiący słoń –dmuchają długim strumieniem przez trąbkę ułożoną z ust, przy wysoko uniesionej głowie

- śmiejąca się żyrafa –szeroko rozciągają usta przykrywając zęby

 

6.. Piosenka do posłuchania lub do nauki

https://www.youtube.com/watch?v=uG0aRu5oX6M

 

7.„Głowa lwa”- praca plastyczna

Potrzebne nam będą: kolorowe kartki, lub

Sposób wykonania: Na środku kartki (może być w kolorze podobnym sierści lwa), lub kawałku szarego papieru rysujemy dużą kropkę. Dziecko szybkim ruchem rysuje linie, które utworzą grzywę lwa zaczynając jej rysowanie zawsze od kropki. Wycinamy grzywę. Z drugiej kartki wycinamy mniejsze koło -głowę lwa i przyklejamy ją na grzywę. Dorysowujemy oczy i nos lwa. (zdjęcia poniżej)



Sprawdzanie folderu w poszukiwaniu zdjęć ... OK.

 



oddzialy / oddzial_I / blog